nucleuszorg-logo-512
Levensbedreigende situatie?
Bel altijd 112

Veelgestelde vragen

Algemeen

Voor wie is de huisartsenpost?

Nucleus Huisartsenposten verzorgt spoedeisende huisartsenzorg voor de inwoners en toeristen/passanten van Zeeuws-Vlaanderen tijdens de avond, nacht, weekenden en feestdagen.

Als elke seconde telt, bel dan 112

Heeft u zorg nodig die niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag, bel dan 0115 643 000

Ik heb overdag geen tijd om naar mijn huisarts te gaan, kan ik dan bij de huisartsenpost terecht?

Nee. De huisartsenpost is bedoeld voor spoedeisende gezondheidsklachten die niet niet kunnen wachten tot de eerstvolgende werkdag.

Waarom moet ik eerst bellen?

Om te beoordelen wat de mate van spoed is, vraagt een ervaren en speciaal opgeleide triagist u aan te geven wat uw klacht is en worden uw patiëntgegevens gevraagd.

Belt u voor iemand anders, zorg dan dat u bij de patiënt bent. De triagist zorgt ervoor dat u zo snel als mogelijk de juiste hulp op het juiste moment krijgt.

Afhankelijk van de situatie kan dat zijn:

  • Voorlichting en/of advies
    De triagist(e) beantwoordt uw vragen direct of na overleg met een van de dienstdoende huisartsen. Ieder advies dat de triagist(e) geeft, wordt beoordeeld door een huisarts.
  • Recept
    Indien nodig schrijft de huisarts een recept uit. U kunt de voorgeschreven medicijnen af (laten) halen bij de Dienstapotheek.
  • Telefonisch consult
    De triagist(e) maakt een terugbelverzoek aan voor de dienstdoende huisarts. De huisarts belt u op een later moment terug voor een telefonisch consult.
  • Consult
    Er wordt een afspraak voor u gemaakt op de huisartsenpost. U bent verplicht een geldig legitimatiebewijs en verzekeringsbewijs te tonen. U bent zelf verantwoordelijk voor het regelen van vervoer.
  • Visite
    De huisarts komt naar u toe als u medisch gezien niet in staat bent naar de huisartsenpost te komen. De huisarts wordt begeleid door een chauffeur die is opgeleid om te assisteren. Hier hoort uitdrukkelijk bij te worden vermeld dat het hebben van een vervoersprobleem geen reden is voor het afleggen van een visite!

 

Welke vragen kan ik verwachten? 

Zorg dat u goed voorbereid bent als u belt naar de HAP. De triagist stelt u de volgende vragen:

  • Uw BSN-nummer, geboortedatum, naam, adres
    (of van degene voor wie u belt)
  • Uw telefoonnummer
  • De naam van uw huisarts
    (als u binnen de regio een eigen huisarts heeft)
  • De gegevens van uw zorgverzekering
    (verzekeringskaart bij de hand houden)
  • Meer vragen naar aanleiding van uw spoedeisende klacht
  • Uw medische voorgeschiedenis
    Geef toestemming voor inzage in noodzakelijke medische gegevens (belangrijke aandoening, ziektes, allergieën).
  • Uw huidige medicijngebruik
    (actueel medicatie-overzicht bij de hand houden)
  • Uw hulpvraag

 

Wat gebeurt er als ik toch zonder afspraak naar de huisartsenpost kom?

Wanneer u zonder te bellen naar de huisartsenpost toe komt, zult u toch het verzoek krijgen om telefonisch contact op te nemen, ook als u al aan de balie staat. Wij doen dit omdat wij privacy-gevoelige informatie aan u kunnen vragen.

Tijdens het telefoongesprek zullen wij de urgentie bepalen. 

 

Ben ik meteen aan de beurt op het spreekuur als ik een afspraak heb gemaakt? 

Wij streven er naar om uw behandeling in te plannen op het tijdstip dat telefonisch met u afgesproken is.  Het kan voorkomen dat u moet wachten omdat consulten uitlopen of omdat er hogere spoedeisende hulpvragen tussendoor komen die voorgaan. Volgorde van behandeling wordt steeds bepaald door urgentie. Wij vertrouwen op uw begrip hiervoor.

Ik ben passant/vakantieganger en heb een huisarts nodig. Kan ik op de huisartsenpost een afspraak maken of langskomen?

De huisartenspost is binnen kantoren gesloten. Buiten kantooruren is de huisartsenpost beschikbaar voor spoedeisende medische huisartsenzorg, niet voor een klacht die al langer aanhoudt of voortduurt en die niet direct op dat moment huisartsenzorg behoeft. Altijd eerst telefonisch contact opnemen! 

Bij een levensbedreigende situatie belt u direct 112.

Verblijft u in West-Zeeuws-Vlaanderen en heeft u gezondheidsklachten waarmee u  niet kunt wachten tot u naar uw eigen huisarts kunt, installeer dan de Medicoo-app. U komt via deze app in contact met een deskundige triagist of huisarts en krijgt persoonlijk advies. 

Lees meer

Door wie word ik behandeld?

U wordt behandeld door de dienstdoende huisarts. Heeft u een huisarts in de regio Zeeuws-Vlaanderen, dan wordt deze zo snel als mogelijk geïnformeerd.

Bent u toerist of passant? Vraag dan aan de triagist een HAP-verslag te printen dat u zelf af kunt geven bij uw eigen huisarts.

Medicijnen

Mijn medicijnen zijn op. Kan ik een herhaalrecept via de huisartsenpost regelen?

Nee, herhalingsrecepten dient u via uw eigen huisarts of waarnemer aan te vragen. Neem hierin uw eigen verantwoording en bestel tijdig uw medicatie binnen kantoortijden. 

Is er een apotheek bij de huisartsenpost?

Nee er is geen apotheek bij de huisartsenpost. 
Krijgt u een recept op de huisartsenpost of spoedeisende hulp, dan kunt u ’s avonds tot 23.00 uur, in het weekend en op feestdagen (08.00 tot 23.00 uur) terecht bij de dienstapotheek in Terneuzen.

Veel zelfzorgmedicatie is ook verkrijgbaar bij een supermarkt of drogist.  

Tijdens de nachturen (23.00 - 08.00 uur) neemt de nachtapotheek in Middelburg de dienst waar (alleen met een recept)!

Dienstapotheek Terneuzen

Dienstapotheek Terneuzen
BENU apotheek Epicurus
Van Steenbergenlaan 27
4531 HL Terneuzen

Telefoon: 0115 626 010

Lees meer

Veel zelfzorgmedicatie is ook verkrijgbaar bij een supermarkt of drogist.  

Dienstapotheek Walcheren (nacht)

De dienstapotheek Terneuzen gesloten is gesloten tijdens de nacht!
Tijdens de nachturen (23.00 - 08.00 uur) neemt de nachtapotheek in Middelburg de dienst waar (alleen met een recept)! 

Dienstapotheek Walcheren (nacht)
Krooneveldweg 2A
4332 BL Middelburg

Telefoon: 0118-468707

Lees meer

Apotheek Hulst

Serviceapotheek Zoetevaart
Zoetvaart 10
4561 GR Hulst

Telefoon: 0114 311 120

Lees meer

Veel zelfzorgmedicatie is ook verkrijgbaar bij een supermarkt of drogist.  

Apotheek Oostburg

Serviceapotheek Oostburg/Sluis
Pastoor van Genklaan 6-001
4501 AJ Oostburg

Telefoon: 0117 452 170

Lees meer

Buiten de openingstijden kunt u in het gebouw van Gezondheidscentrum Antonius gebruik maken van de Dienstrobot. Vraag de triagist van de huisartsenpost voor eventuele uitleg.

Veel zelfzorgmedicatie is ook verkrijgbaar bij een supermarkt of drogist.  

Medische gegevens

Zijn mijn medische gegevens beschikbaar op de huisartsenpost?

Uw noodzakelijke medische gegevens zijn alleen beschikbaar wanneer u daar zelf toestemming voor hebt gegeven.

Om goede, veilige én snelle zorg te kunnen bieden kan het van groot belang zijn, als uw behandelend arts op de hoogte is van uw gezondheid en/of allergieën. Lees hier meer over op de pagina Uitwisselen medische gegevens.

Via Volgjezorg kunt u uw toestemming regelen voor de uitwisseling van uw medische gegevens via het Landelijk Schakelpunt én kunt u ook volgen wat er met uw medische gegevens gebeurt.

Toestemming regelen

Hoe regel ik inzage in mijn medische gegevens?

Goede, veilige zorg, begint met informatie. Regel daarom vandaag nog uw toestemming. Meer informatie vindt u op de pagina Uitwisselen medische gegevens.

Toestemming regelen

De huisartsenpost neemt gesprekken op. Mag dat?

Ja. De huisartsenpost neemt alle gesprekken op en bewaart deze voor een periode van maximaal één jaar. Gesprekken worden opgenomen vanaf het moment dat de triagist de telefoon opneemt tot het moment dat de triagist of de huisarts de verbinding verbreekt. Hiervoor gelden zowel wettelijk als intern strikte regels. Ook voor het terugluisteren van gesprekken gelden strenge voorwaarden.

Waarom worden telefoongesprekken opgenomen?

Telefoongesprekken worden opgenomen om te dienen als: 

  • Hulpmiddel om de kwaliteit van onze telefonische contacten te verbeteren
  • Informatiebron, wanneer een patiënt een klacht over onze dienstverlening heeft.

 

Wordt mijn eigen huisarts op de hoogte gebracht van mijn contact met de huisartsenpost?

Ja.  De huisartsenpost registreert iedere medische hulpvraag. Heeft u contact met de huisartsenpost, dan sturen wij na afloop van de dienst een bericht naar uw eigen huisarts (in de regio Zeeuws-Vlaanderen). Uw arts weet dan wat de huisartsenpost voor u heeft gedaan. Dit verslag wordt door uw eigen huisarts toegevoegd aan uw medisch dossier.

Woont u niet in Zeeuws-Vlaanderen maar hebt u als toerist of passant de huisartsenpost bezocht, vraag dan aan de triagist om het medisch verslag van uw bezoek te printen. U kunt dit dan zelf afgeven bij uw eigen huisarts zodat uw medisch dossier compleet blijft.

Kosten

Wat zijn de kosten?

De basisverzekering dekt de kosten van de huisarts en dus ook van de huisartsenpost. Bent u verzekerd, dan gaat de rekening rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar.

Bent u niet verzekerd, weet u het nummer van uw zorgpolis niet (meer) of blijkt het nummer van uw zorgpolis niet correct, dan betaalt u de kosten van het consult of recept direct op de huisartsenpost. Betalen kan uitsluitend per pin. De betaling dient voorafgaand aan het consult te worden voldaan.

Tarieven huisartsenpost

Telefonisch contact

Wanneer u telefonisch contact opneemt met de huisartsenpost, doet u dit tegen lokaal tarief. Dat zijn de kosten van het gebruik van uw (mobiele) telefoon. De kosten zijn afhankelijk van uw telefoonprovider.

Een telefonisch consult staat hier los van.

De basisverzekering dekt de kosten van de huisarts en dus ook van de huisartsenpost. Bent u verzekerd, dan gaat de rekening rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar.

Bent u niet verzekerd, weet u het nummer van uw zorgpolis niet (meer) of blijkt het nummer van uw zorgpolis niet correct, dan ontvangt u een factuur voor het (telefonisch) consult.
 

Vallen de kosten van de huisartsenpost onder de basisverzekering?

Ja. De basisverzekering dekt de kosten van de huisarts en dus ook van de huisarts op de huisartsenpost.

Ik ben verzekerd. Toch heb ik een rekening ontvangen. Hoe kan dat?

Mogelijk hebben wij in onze administratie niet uw correcte verzekeringsgegevens opgenomen. Neemt u contact op met onze financiële administratie om uw gegevens te controleren. Vermeld altijd uw factuurnummer.

Contact administratie

Ik ben het niet eens met de hoogte van de rekening. Wat kan ik doen?

Helaas kunt u hier niets tegen doen.  De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) stelt de tarieven vast.

Cookies
Door te klikken op 'Alle cookies toestaan' gaat u hiermee akkoord en zal de website optimaal functioneren. Of maak zelf een keuze via 'Instellingen beheren'.
Cookie-instellingen
Functionele cookies
Analytische cookies
Marketing
Logo Huisartsenpost Zeeuws-Vlaanderen

Je wordt doorgestuurd

Je wordt doorgestuurd naar een andere pagina.